ULILAMRI BERIMAN BERTAKWA DITAATI : DT MUSBAH

Saturday, February 27, 2010





“ Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulilamri dari kalangan kamu. Jika kamu berbantah-bantah atau berselisih dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengambalikannya kepada Kitab Allah (Quraan) dan sunnah rasulnya (HADIS) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Demikian itu adalah lebih baik dan lebih elok pula kesudahannya,” Surah Al Nissa Ayat 50.

Jika pengertian ayat Al Quraan ini dihayati oleh para pemimpim siasah,landasan perjuangan untuk membela nasib rakyat di negara ini tidak akan terpesong dan juga arah perjuangannya sentiasa terpimpin kejalan yang benar. Justeru itu seorang pemimpin siasah dikatakan bijaksana jika dia sentiasa bermuhasabah diri dan sentiasa menoleh kebelakang untuk menilai segala tindakan yang lalu berada di atas landasan benar ataupun disebaliknya.

Datuk Musbah semasa berucap dalam majlis pelancaran Maulidur Rasul Peringkat Daerah Kota Belud,di Dewan Tun Said pada 26 Februari 2010 lalu, beliau dengan bijaksana dan penuh yakin menghuraikan satu demi satu persoalan dalam ayat tersebut .Bebarapa pokok persolan dalam ayat ini ialah berhubung dengan sikap umat islam yang suka berbantah-bantah atau suka berselisih faham dalam sesuatu perkara dalam kehidupan. Allah mengingati umatnya supaya sebarang kekusutan dalam kehidupan di dunia ini hendaklah dirujuk kepada nas Al Quraan dan juga Hadis Nabi Muhammad SWA.


Seperkara lagi yang tekankan dalam surah Al Nissa ayat 50 adalah ketaatan umat islam kepada pemimpin mereka. Dalam ayat ini Allah menegaskan bahawa para ulilamri yang beriman dan bertakwa yang telah di pilih oleh rakyat mestilah ditaati . Pernyataan ini jelas dijadikan asas panduan yang penting kepada umat islam di negara ini supaya sentiasa mentaati pemimpin samada pemimpin sesebuah oganisasi jabatan ataupun pertubuhan siasah.

Datuk Haji Musbah Haji Jamli, dengan rasa rendah diri menyatakan bahawa dia bukanlah seorang ustaz namun sebagai pemimpin yang diberi tanggungjawab dan kepercayaan menyampaikan amanat kepada rakyat maka beliau cuba menyampaikan ajaran Allah ini untuk kebaikan umat islam di Kota Belud .

Kelahiran Rasulullah SAW, merupakan satu rahmat kepada kehidupan manusia iaitu meliputi nilai-nilai kebaikan dalam kehidupan. Sumber ajaran yang dibawa dan disebarkan oleh nabi adalah dari wahyu Allah . Wahyu Allah kepada nabi fokas kepada soal akidah, tauhid dan fiqah yang memberi panduan dan mengajar umat islam supaya lebih beriman dan lebih bertkwa kepada Allah.

Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, juga berkata bahawa Nabi Muhammad telah mewariskan kepada umat islam Al Quraan dan Hadis sebagai panduan mencorak hidup yang bermakna dan diredahi Allah. Oleh itu yang perlu kini ialah kebangkitan minda yang sejahtera, memperkasakan keimanan dan menyusun gerak kerja pragmatic serta komprehensif. Semuanya dengan panduan sejarah perjuangan rasulallah bermula dari saat kelahiran sehinggalah saat kewafatan baginda.

Maulidur Rasul yang kita sambut dan raikan setiap tahun ini hendaklah dijadikan sebagai momentum untuk mempertingkatkan lagi gerak langkah kearah cara hidup yang sempurna sebagaimana yang dikendaki oleh Allah SWT. Kita perlu bangkit dalam konteks pemikiran atau pembangunan minda dan akidah

Sebenarnya ucapan ADUN Tempasuk masih panjang, namun mesej penting ialah menyeru rakyat di daerah Kota Belud hendaklah mencontohi empat akhlak nabi iaitu bersifat benar, amanah, tabligh dan bijaksana.

Dalam soal ini, pandangan dan pendapat Datuk Musbah adalah selaras dengan apa yang diperkatakan oleh Perdana Menteri Malaysia ,Datuk Seri Najip Tun Razak dalam perutusan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun ini. Datuk Seri Najip menyatakan bahawa sudah tentulah pemimpin-pemimpin masyarakat, pentadbir golongan profesional dan seluruh umat umumnya perlu berusaha memiliki sifat-sifat ini dan mencontohi tingkah laku Rasulullah dalam setiap tindakan dan pekerjaan.

Maulidur Rasul tahun 2010 (1431H) peringkat daerah Kota Belud di sambut begitu meriah dan bersemangat. Sudah tentu situasi seperti inilah merupakan satu bonus kejayaan kepada seseorang pemimpin. Dianggarkan lebih seribu orang telah datang memeriahkan dan mengimarahkan lagi suasana bersalawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.W.T.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP