BAHANG PRU KE 13

Tuesday, February 9, 2010

Bahang ketibaan Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU) mulai terasa oleh rakyat Malayasia terutama sekali kepada parti-parti politik samada parti pembangkang dan juga parti yang menyokong kerajaan di negeri ini.Desas-desus kedatangan pilihan raya umum di negeri ini akan diadakan serentak dengan pilihan raya umum di negeri Sarawak begitu hangat diperkatakan oleh rakyat Sabah. Apakah benar khabar angin ini?

Khabar angin ini, walaupun cuma satu permainan isu politik oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai agenda tersendiri, namun sekecil manapun isu itu, jika sekiranya tidak ditangani dan dibiarkan bermain dibibir rakyat tanpa disusuli apa-apa tindakan untuk memperbetulkannya, ini sudah tentulah akan mendatangkan kesan yang kurang baik dan dikhuatiri mendatangkan kekeliruan kepada rakyat dan akhirnya akan melahirkan suasana tegang yang tidak dapat dikawal kelak.

Menyedari akan hakikat inilah maka Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman telah menyakal dakwaan ini dengan berkata;

“ Khabar angin itu tidak benar kerana kita telah mengadakan pilihan raya negeri bersama-sama dengan semanjung sejak Pilihanraya Umum 2004 dan 2008.

“Setakat ini, adalah sesuai bagi Sabah untuk mengadakan pilihan raya negeri serentak dengan Kerajaan Pusat dan tidak akan ada perubahan.”

Pandangan Datuk Musa Aman ini dibuat setelah mengambil kira banyak perkara terutamanya dari sudut kekukuhan parti teras iaitu UMNO dan juga persiapan kukuh daripada parti-parti komponen BN. Ini bukanlah bererti parti BN Sabah takut dan gentar menghadapi pilihan raya lebih awal seperti mana yang diwar-warkan oleh pihak pembangkang selama ini. Dalam soal ini, parti pembangkang janganlah terlalu mendabik dada dan begitu berbanga dengan dengan kekuatan parti mereka. Para pemimpin PR seperti kita lihat dalam kenyataan-kenyataan didada akhbar dan siri-siri ceramah yang diadakan begitu gahirah dan bersemangat sekali bahawa pilihan raya ke 13, pakatan parti pambangkang akan dapat menewaskan calon-calon BN bukan sahaja di Semanjung Malaysia tetapi juga di Sabah dan Sarawak.Impian PR umpama tingginya langit iaitu ingin mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan BN sekarang ini. Apakah impian PR ini akan tercapai selepas pilihan raya umum ke 13 nanti?

Harus diingatkan juga bahawa sejarah plihan raya umum di Sabah dalam tanun 2004 dan 2008 masih boleh dijadikan ukuran sejauh mana kekuatan parti pembangkang. Pakatan pembangkang khasnya di Sabah tidak semudah yang diangankan untuk mendapatkan kerusi kemenangan di DUN dan kawasan Parlimen. Sebagai bukti kekukuhan parti BN ialah fakta disandarkan kepada keputusan pilihan raya umum 2008 dimana Barisan Nasional Sabah dan wilayah Persekutuan Labuan yang bertanding 26 kerusi Parlimen telah Berjaya memenangi 25 kerusi. Demikian juga di Sarawak daripada 31 kerusi Parliemen dipertandingkan itu sebanyak 31 kerusi telah dapat dimenangi.Ini menunjukkan pembangkang di sabah dan Sarawak Cuma mampu memenangi satu kerusi parlimen sahaja dalam pilihan raya tersebut.

Dalam soal kepimpinan pula, semenjak akhir-akhir ini parti-parti gabungan pembangkang ini atau PR telah dilanda berbagai krisis kepimpinan di peringkat negeri dan pusat. Sebagai buktinya ialah apa yang terjadi kepada kepimpinan PKR negeri Selangor baru-baru ini di mana 11 anggota jawatankuasa serta Ketua Pemuda dan wanita PKR cabang Kuala Selangor telah meletak jawatan kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Menteri Besar Selangor itu.

Dalam soal ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulas dengan berkata bahawa, trend hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan terus berlaku kerana ramai anggotanya telah menyedari pemimpin mereka berjuang atas landasan sia-sia. Berdasarkan pelbagai maklumat yang diterimanya, ramai anggota parti itu kecewa dengan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin lain seperti Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Kelahiran beberapa buah organisasi politik yang baru di negeri ini, merupakan satu pertanda jelas bahang pilihan raya umum ke 13 semangkin hampir. Berdasarkan kepada rekod Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia bagi tahun 2008, parti politik turut bertanding semasa pilihan raya tersebut ialah UMNO, PBS ,PKR, PASOK, BERSEKUTU, DAP, UPKO, PBRS, SAPP, MCA, SETIA, dan LDP. Parti baru yang bakal mewarnai suasana pilihan raya umum ke 13 yang telah diluluskan pendaftarannya ialah dikenali Parti Barisan Rakyat Sabah Bersekutu (PBRSB) dan Parti Perpaduan Rakyat Sabah (PPRS).

Nampaknya kehadiran parti baru PPRS ini kurang disenangi olehparti Pakatan Rakyat kerana awal-awal lagi Kertua Majlis Negeri PKR Sabah, Ahmad Thamrin Jaini dengan berkata bahawa parti baru ini tidak akan mampu mampu membuat sebarang perubahan yang dikehendaki rakyat kerana parti ini bersifat kenegerian dan tidak mampu memberikan impak kepada senario politik nasional. Tamparan ke atas parti PPRS ini juga diterima daripada Pengerusi DAP Sepanggar, Jefferi Kumin dengan berkata walaupun nama parti itu Parti Perpaduan Rakyat Sabah tetapi ia tak mampu menyatukkan rakyat melalui satu parti.

Pilihan Raya Umum ke 13 dinanti penuh harapan,semoga negara Malaysia ini terus aman damai dengan kedudukan politik terus stabil dipimpin oleh para pemimpin BN yang berkarisma dan berintergriti.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP