JASA DATUK RAHMAN : SOKONGAN PADU MASYARAKAT CINA KB

Saturday, February 20, 2010






Masyarakat Cina Kota Belud amat menghargai jasa Datuk Abdul Rahman Datuk Dahlan kerana atas krisma kepimpinannyalah , peruntukan Dua Juta Empat Ratus Lapan Puluh Ribu untuk membina Banguan Tiga Tingkat SRK (C) Chung Hua, Kota Belud telah diluluskan oleh kerajaan Pusat dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia dan majlis perasmian Pecah Tanah telahpun disempurnakan oleh YAB Datuk Sri Panglima Musa Hj. Aman,Ketua Menteri Sabah pada 28 Disember 2009 tahun lalu.

Pada malam 17 Februari,2010, masyarakat Tionghua sekali lagi menunjukkan sokongan mereka kepada Ahli Parlimen Kota Belud dengan kehadiran yang begitu ramai dalam satu majlis perasmian Pesta Ang Paw yang telah dianjurkan oleh Badan Rekreasi Dan Biro Wanita Cina Persatuan Tionghua Daerah Kota Belud sempena sambutan Tahun Baru Cina tahun ini.

Datuk Rahman ketika berucap dalam majlis itu, suku kaum Tionghua di daerah ini diseru supaya tidak perlu bimbang dengan dasar-dasar kerajaan memperkasakan ekonomi golongan bumiputera kerana kemantapan ekonomi golongan ini akan memberi kesan yang baik kepada para peniaga kaum cina di daerah Kota Belud.Ini dapat dilihat apabila menjelang hari-hari perayaan seperti sambutan Krismas dan Hari Raya dimana golongan bumiputera berpusu-pusu memenuhi kedai-kedai masyarkat Cina.

Budaya seperti inilah menjadikan negara kita Malaysia yang berbilang suku kaum, begitu unik dan hidup dalam situasi aman damai. Barangkali susana seperti inilah yang amat dicemburui oleh negara lain di dunia in sehinggakan ada pihak tertentu yang cuba mengadudomba atau melaga-lagakan masyarakat berbilang etnik ini dengan menyuntik bibit-bibit permusuhan antara kaum.Maka itu sepatutnyalah kita perlu sekali mengekalkan budaya hidup seperti ini dengan penuh kesedaran dan keinsafan bahawa negara Malaysia ini perlukan semangat perpaduan nasional yang berkekalan.
Sebagai pemimpin peringkat nasional, Datuk Abdul Rahman melihat budaya perpaduan dan sikap teloransi di kalangan rakyat Malaysia dan khasnya di daerah Kota Belud ini yang tersemai begitu lama iaitu sebelum Sabah merdeka lagi , perlu dipupuk dan dipelihara dari genarasi ke genarasi akan datang.Ini kerana masyarakat Cina di daerah ini walaupun jumlahnya kecil berbanding dengan bilangan suku kaum yang lain, namun sejarah telah membuktikan bahawa kaum yang dianggap suku menoriti ini adalah berperanan besar dalam menuntukan kemenangan kepada sesebuah parti yang bertanding dalam pilihan raya.

Hakikat ini perlu disedari bahawa tanpa sokongan masyarakat cina, sudah tentu parti Barisan Nasional menghadapi masalah dan kemungkinan besar akan kalah dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13 nanti. Disinilah kita dapat menilai sejauh mana kebijaksanaan para pemimpin ADUN dan Parlimen menambat hati para pengundi golongan ini supaya terus menyokong kerajaan. Dalam soal ini , dilihat politik wang tidak mungkin dapat mempengaruhi golongan ini kerana sebahagian besar mereka adalah terdiri ahli-ahli perniagaan yang berjaya. Apa yang penting bagi mereka ialah kebajikan kaumnya perlu diberi perhatian yang saksama dan layanan baik daripada pihak kerajaan secara adil dan tidak dipinggir dalam pembangunan prasarana.

Datuk Rahman adalah seorang ahli politkus yang bijak dan penuh pengalaman, sudah tentu dalam soal ini, formulanya sudah sedia diformatkan atau ada kaedah lain yang lebih canggih lagi dalam percaturan tersebut. Segala strategi politik untuk menawan hati golongan Cina Kota Belud perlulah diatur dan disusun untuk menghadapai PRU yang tidak lama lagi.

Walau bagaimanapun daripada penghayatan terhadap reaksi masyarakat Cina di daerah ini semenjak kebelakangan, mereka dengan jelas menyatakan bahawa kepimpinan Ahli Parlimen Kota Belud ini telah dipuji kerana keakrabanya dengan rakyat, sentiasa mendengar pendapat rakyat dan mempunyai pandangan dan perancangan yang jelas kehadapan. Datuk Abdul Rahman dikatakan mempunyai sikap cukup liberal dan mesra rakyat kepada semua suku kaum seperti Bajau, Irranun, Dusun dan Cina. Para penganalisis politik, menganggap beliau adalah seorang yang berani, berterus terang dan komited dalam setiap perancangan pembangunan yang diwar-warkannya kepada rakyat Kota Belud.

Pemimpin seperti inilah yang sangat dikehendaki oleh rakyat Kota Belud untuk membawa satu revolusi pemikiran dan anjakan pembangunan yang teratur dan terancang. Kita cukup berkeyakinan beliau sentiasa di hati pengundi dan jasa khidmatannya masih diperlukan untuk memacukan pembangunan sosioekonomi dan pelbagai bidang lain di daerah ini di masa akan datang. Oleh itu, Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najip Tun Abdul Razak, amat wajar menilai beliau secara bijaksana dan perlu di beri peluang sepengal lagi sebagai Ahli Parlimen Kota Belud. Inilah harapan dan permintaan rakyat agar beliau dapat merealisasikan semua agenda-agenda pembangunan dalam pelbagai bidang sepertimana yang dirancangkannya.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP