JENAYAH MENCULIK BERLAKU LAGI DI SEMPORNA

Friday, February 12, 2010

Daerah Semporna di negeri Sabah digemparkan oleh satu lagi peristiwa penculikan melibatkan seorang pengurus dan penyelia satu perusahan pemeliharaan agar-agar laut di pulau Sebangkat. Barangkali kita masih ingat peristiwa penculikan yang berlaku di Pulau Sipadan dalam tahun 2000 di mana pelancong tempatan dan asing serta pekerja pusat peranginan tersebut menjadi mangsa oleh penjenayah yang dikatakan didalangi oleh kumpulan militan Abu-Sayyaf. Siapakah dalang yang melakukan penculikan di pulau Sebangkat kali ini?

Persoalan ini telah menimbulkan pelbagai andaian dan spekulasi dari para penganalisis dari pelbagai pihak. Para penganalisa menyifatkan perisiwa penculikan yang berlaku di pulau Sebangkat ini merupakan satu manifestasi ekoran kenyataan berkaitan dengan “Warden Notise” yang dikeluarkan oleh Kedutaan Amerika Syarikat bulan lepas.Apakah benar andaian dan spekulasi mereka ini?

Pokok persoalan utama sekarang ialah siapakah penculik En Chen,40,Pegurus Syarikat Pembiakan Rumpai Laut dan Penyelianya En Lim berusia 25 tahun? Difahamkan drama penculikan ini telah berlaku jam 1.30 pagi(malam)pada 08 Februari lalu. Dikatakan kedua mangsa culik ini sedang berihat diluar kuarters yang tiba-tiba didatangi oleh lima penrompak bersenjata api dan parang .

Terdengar desas-desus yang mengatakan bahawa penculik tersebut telah cuba menghubungi keluarga mangsa untuk meminta sejumlah wang tebusan. Tetapi apa yang digembar-gemburkan oleh orang ramai ini telah dinafikan oleh Pesurhjaya Polis Sabah, Datuk Noor Rashid Ibrahim dan beliau engan mengulas berhubung perkara ini.
“ Ini bukanlah satu kegiatan yang dirancang oleh kumpulan Abu-Sayyap, ia lebih kepada rompakan untuk mendapat keuntungan cepat.

“ Kita bagaimanapun akan menyiasat lebih lanjut terhadap kes ini dan juga percaya dapat mengesan kedua-dua mangsa dan suspek dalam masa terdekat ini,”

Petikan kenyataan oleh Pesuruhjaya Polis sabah ini degan jelas menjawap persoalan yang menjadi tanda tanya rakyat bahawa kes penculikan yang berlaku di Pulau Sebangkat ini bukanlah dilakukan oleh kumpulan militin pemisah Islam dari Negara jiran iaitu Filipina.

Noor Rashid juga berkata bahawa, suspek-suspek itu meminta wang sebelum membawa dua orang mangsa itu bersama mereka dan melarikan diri. Berdasarkan siasatan awal, punca berlakunya kes penculikan ini adalah disebabkan berlaku pertikaian berhubung bayaran dan gaji pekerja.Polis juga percaya kejadian itu bermotifkan rompakan kerana gaji bagi 34 pekerjanya akan dibayar pada hari kejadian.

Para pemimpin pusat juga turut memberi pandangan secara terperinci berhubung dengan isu penculikan di Pulau Sibangkat ini misalnya Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyangkal andaian kononnya rompakan itu ada kaitan dengan Warden Notice dan kes penculikan ini tidak melibatkan orang luar dari Malaysia. Beliau mengesa rakyat Sabah tidak panik dengan situasi ini kerana pihak polis,tentera dan Maritim Malaysia siap siaga mengawal dan operasi mencari kedua orang mangsa jenayah culik itu.

Semantara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hisammudin tun Hussein turut menafikan laporan sebuah stesen radio di Flipina yang mengatakan bahawa kehilangan dua rakyat tempatan itu adalah angkara kumpulan pejuang pemisah Abu Sayyaf.
Di Sabah, para pemimpin tempatan seperti Datuk Nasir Tun Sakaran, Menteri di Jabatan Ketua Menteri mengesa rakyat di Semporna memberi kerjasama kepada pihak kerajaan dengan memberi maklumat hingga tertangkapnya lima penjenayah culik yang disyaki terdiri orang tempatan.Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Senalang ini juga yakin jika kerjasama semua pihak,akan memudahkan pihak berkuasa bertindak mengesan dan menyelasaikan kes kehilangan pengurus dan penyelia syarikat Dynasty Marine Far yang mengusahakan tanaman rumpai laut .

Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Persekitaran Sabah, Datuk Masidi Manjun menepis khabar kononnya kedatangan pelancong dari dalam dan luar negeri di Sabah telah menurun akibat daripada peristiwa penculikan itu. Beliau begitu yakin bahawa keselamatan pelancong di sekitar perairan Semporna seperti Pulau Sipadan dan Pulau Mabul adalah terjamin kerana pihak keselamatan telah dikera bersiap siaga dan ditempatkan dilokasi-lokasi berisiko tinggi.

Masidi berpandangan positif berhubung dengan isu notis 15 Januari yang dikeluarkan oleh pihak Kedutaan Amerika Syarikat menesihati rakyatnya di negeri Sabah supaya berwaspa dengan kumpulan penjenayah dan penganas. Walaupun dakwaan ini tidak menjejaskan jumlah kedatangan para pelancong namun telah mendapat perhatian oleh pihak kerajaan

Parti pembangkang di Sabah cuba menaguk diair keruh, apabila pegerusi DAP Sabah Dr. Hiew King Chew telah memberi komen berhubung dengan isu penculikan ini. Beliau mempersoalkan situasi di kawasan Pantai timor Sabah dimana keselamatan tidak terjamin dan berlaku kelonggaran lankah-langkah kawalan keselamatan yang sedang dijalankan di kawasan berkenaan.

Pandapat Dr Hiew ini telah dibidas oleh Datuk Nasir Tun Sakaran dengan menjemput pengerusi DAP ini ke Semporna dan melihat sendiri langkah-langkah keselamatan yang dibuat oleh pihak polis,tentera dan merin untuk mengawal keadaan perairan daripada dicerobohi pengganas.Menurut beliau kenyataan Dr Hiew ini tidak sihat kerana seolah-oleh mengambarkan Semporna tidak selamat dikunjungi oleh pelancong tempatan dan luar negara.

Walau apapun pendapat dan pandangan kita berhubung dengan isu penculikan ini, realitinya ialah kita masih lagi dibelenggu oleh persoalan bilakah mangsa penculikan terancang ini dapat ditemuai dan dibebaskan? Semua lapisan rakyat Malaysia amat mengharapkan dan berdoa supaya kedua –dua mangsa ini dapat dibebaskan dengan selamat tampa berlakunya sebarang insiden yang tidak diingini oleh kita semua terutama sekali ahli-ahli keluarga yang terlibat.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP