PBS DAN DEMOKRASI TERCALAR : SATU TINJAUWAN

Thursday, February 4, 2010

Rentetan peristiwa politik Sabah tidak mungkin dapat ditetapi umum sekiranya tidak lahir kesedaran mendalam dari seorang penulis tentang peranan dan tanggungjawab mengumpul makumat sebagai bahan penting dalam karyanya

Seorang penulis tidak semudah disangkakan mengolah idea berdasarkan maklumat yang dikutip dari sumber yang sahih dan benar fakta sandarannya . Dalam soal ini, kemahiran berbahasa , kemantapan penguasaan tata bahasa dan gaya pengunaan bahasa amat penting dalam penulisan .

Meminjam kata-kata Othman Putih dalam bukunya Proses Penciptaan beliau mengatakan bahawa antara seorang penulis dengan penulis lain membutirkan hal-hal yang sangat berbeza dalam pengalaman berkarya dan mereka ini juga mempunyai idealism dan visi tersindiri dalam karyanya.

Demikianlah juga dalam buku Salleh Saripin Alattas yang bertajuk Delima Politik Sabah : PBS dan Demokrasi , mempaparkan rentetan peristiwa dan catatan sejarah politik Sabah yang banyak berkisar tentang gagasan perjuangan Parti Bersatu Sabah dari awal penubuhannya 1985 hingga kejatuhan parti itu pada tahun 1994.

Beberapa topic utama, telah diolah dan dikupas dengan baik oleh penulis berdasarkan urutan peristiwa serta fakta-kakta sejarah. Sebagai contohnya ialah, PBS ;Kemana Selepas ini ?, Kebangkitan semula Semangat Tambunan, !985 Yang Penuh Keramat, Motif Disebalik Komplot Guling Sakaran, Kuasa : UMNO Jangan Tamak dan lain-lain lagi.

Penulis buku ini mempersoalkan apakah sistem demokrasi di Sabah masih ujud ? Bagai mana nasib masa depan PBS di tengah-tengah politik Malaysia ?

Dalam mukadimah buku tersebut, penulis telah mencetus pemikiran yang cukup kritis dan sinis sekali kerana melihat apa yang berlaku dalam keputusan Pilihan Raya 1994. Dalam Pilihan Raya Negeri pada 18 dan 19 Februari 1994, PBS telah diberi mandat oleh rakyat sekali lagi dengan kemenangan yang amat tipis iaitu 24 kerusi manakala BN 23 kerusi. Situasi ini telah menimbulkan ketegangan politik Sabah dan merupakan titik hitam dalam sejarah negeri ini seperti yang digambarkan oleh Salleh Saripin seperti berikut;

“ Belum pernah terjadi dalam sejarah pengamalan demokrasi di Negara kita, di mana parti yang menang terpaksa menunggu sehingga 36 jam sebelum dapat membentuk sebuah kerajaan negeri. Apakah ada suatu cerita disebalik semua ini ? Apakah mahu dinafikan kemenangan PBS melalui pengundian secara demokrasi ini ? Peristiwa 36 jam ini merupakan permulaan detik yang penuh ‘misteri’ sesetengah pihak untuk mengenepikan semangat demokrasi itu sendiri. Apatah lagi dengan perbezaan hanya satu kerusi sahaja . kegagalan BN menanti 36 jam untuk mengharapkan agar ada wakil rakyat PBS menyertainya, tidak berakhir begitu sahaja. Misi seterusnya dirangka agar PBS dapat diturunkan kuasanya.”

Dalam bab yang bertajuk PBS : Kemana selepas ini?, pengarang mendedahkan pengorbanan perjuangan parti itu melahirkan ramai pemimpin berpotensi dan berkaliber.

“ Begitulah tulusnya PBS berjuang di bumi Sabah ini. Berapa ramai tokoh yang naik dan mendapat kedudukan kini, hasil perjuangan PBS. Hanya mereka sahaja yang lupa akan pengorbanan PBS selama ini. Cuba kita lihat barisan pemimpin negeri sekarang . Datuk Lajim, Datuk Salleh, Datuk Yong, Datuk Kurup, Datuk Pandikar, Datuk Tham, Datuk Micheal Lim, Marcus Majihi, Datuk Wencess dan ramai lagi. Bukankah mereka ini anak didik PBS? Bolehkah mereka menafikan yang PBS lah menjadikan mereka di puncak kuasa sekarang?”

Dengan ini jelas, perjuangan PBS selama 9 tahun mentadbir negeri Sabah mencatat pelbagai peristiwa suka duka kepada para pemimpin dan juga rakyat.Ketika itu politik Sabah diwarni berbagai corak pemikiran yang tercetus dari idea para pemimpin dengan satu tujuan mahu membela rakyat keluar dari masalah kemiskinan.Tempoh pemerintahan yang begitu lama ini telah melahirkan pemimpin siasah yang berkeliber dan berkarisma di negeri Sabah sehinggalah pada mutakhir ini.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP