APAKAH BENAR PROGRAM JUARA RAKYAT KB HAMBAR?

Monday, February 22, 2010





Pagi Sabtu, bertarikh 20 Februar 2010 , saya telah menghadiri satu majlis iaitu ‘Program Juara Rakyat Peringkat Daerah, Kota Belud,’ bertempat di Dawan Tun Said . Sebelum ini saya telah terbaca satu surat jemputan yang bertarikih 17 Februari 2010 dimana dalam surat ini tercatat perkataan’SERTAMERTA’ yang ditandatangani oleh Pegawai Daerah Kota Belud ,Mohd Najib Muntok. Surat itu jelas menerangkan maksudnya iaitu surat-surat jemputan itu hendaklah dihantar dengan seberapa segera ke alamat penerimanya. Apa yang menjadi tanda tanya ialah kenapa surat jemputan itu terlalu lambat sampai kepada penerimanya sehinggakan memakan masa selama empat hari padahal alamat para jemputan hanya disekitar pekan Kota Belud?

Apakah benar sebab utama kelewatan menghantar surat jemputan tersebut adalah disebabkan oleh sikap pekerja yang kurang bertanggungjawab dalam perkara ini? Para jemputan yang diundang menghadiri majlis ini adalah terdiri daripada Ketua Anak Negeri, Wakil Ketua Anak Negeri,Ketua Kampung, Pemaju Masyarakat,Pengerusi JKKK , Imam Kariah, Ahli UMNO,semua kakitangan Agensi Kerajaan, kakitangan Jabatan-Jabatan Kerajaan dan masyarakat setempat .

Kenapa masih ramai yang tidak menghadiri program ini? Seperti ada sesuatu yang tak kena di mana ahli-ahli UMNO yang pro kepada kepimpina bekas Ketua Bahagian UMNO yang lalu ramai yang tidak kenampakan kelibat mereka di dalam majlis ini. Kita sukar membenarkan keadaan ini, kerana tidak baik untuk berprasangka buruk kepada orang lain. Apa yang penting pelancaran majlis ini yang telah dirasmiannya oleh Datuk Seri Panglima Haji Mohd. Salleh Tun Said, Penasihat Sains dan Teknologi kepada Ketua Menteri Sabah itu berjalan dengan lancar dan cukup meriah.

Benarkah program ini disambut dingin oleh rakyat Kota Belud? Tujuan utama program ini diperkenalkan adalah memupuk perpaduan, menigkatkan semangat kerjasama, mengeratkan silaturrahim dikalangan rakyat dan pemimpin . Tetapi yang peliknya ialah apabila para pemimpin yang lain tidak datang untuk memberi sokongan ke atas program tersebut. Perkara seperti ini perlu diambil perhatian serius dan perlu dibuat kaji selidik kenapa program yang dianjurkan ini tidak menarik minat pemimpin lain dan masyarakat untuk bersama-sama menjayakan nya?Apakah program ini kurang publisiti, tidak dihebah, dan tidak diwar-warkan kepada orang ramai?

Rakyat Kota Belud ramai yang bertanya kenapa para pemimpin politik yang lain seperti ADUN Tempasuk Datuk Musbah, ADUN Usukan Datuk Japlin, ADUN Kedamaian Datuk Herbert Timbon dan Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Rahman Dahlan tidak datang mejayakan majlis ini. Apakah pemimpin-pemimpin ini tidak dijemput ? Jelas di sini kita lihat seolah-olah program ini untuk UMNO Kota Belud sahaja dan tidak melibatkan para pemimpin siasah komponan BN yang lain. Walaupun program ini dianjurkan oleh UMNO Bahagian, Kota Belud , sokongan moral daripada para pemimpin lain amatlah diperlukan. kerana ianya melibat aktiviti rakyat secara keseluruhannya.

Dalam pengamatan secara jujur, jelas politik daerah Kota Belud seperti terdapat tembok pemisah antara satu pemimpin dengan pemimpin yang lain. Barangkali juga, situasi demikian berlaku kerana persaingan sengit untuk memperkasakan pengaruh politik peribadi dikalangan pemimpin di daerah ini. Senario politik seperti ini bukannya satu perkara baru tetapi ianya berlaku sekian lama. Jika isu ini terus berlarutan, dikhuatiri akan berlakunya budaya politik cantas mencatas dimasa akan datang di daerah ini seperti yang berlaku di negeri-neger lain dii Semanjung Malaysia.

Walau bagaimanapun, Program Juara Rakyat ini secara keseluruhannya telah mencapai matlamtnya, di mana masyarakat Kota Belud yang hadir telah menujukkan kesungguhan dan berkerjasama mejayakan aktiviti-aktiviti yang telah disusun seperti kerja bergotong-royong membersih longkang , memungut sampah dan memangkas pokok . Benarlah seperti kata pepatah Melayu , ‘Ringan sama di jinjing berat sama pikul’, dimana kerja-kerja yang dibuat secara beramai-ramai akan menjadi mudah dan cepat disiapkan

Ketua Bahagian UMNO Kota Belud Datuk Salleh Tun Said dan Timbalan Ketua Bahagian UMNO Awadnir Matanggal turut serta dalam kerja bergotong –royong di diadakan disekitar kawasan Kota Belud. Saya sendiri turut serta membuat kerja membersih parit bersama-sama dengan pihak RELA dan kakitangan kerajaan yang turut hadiri dalam majlis itu.

Pemimpin Kemajuan Rakyat Tempasuk (UPKR) Bagdad Turugan sempat berguru dengan berkata,” Kau tidak ikut gotong royongkah”. Saya menjawab, “Ada tuan,tengok baju saya, habis basah oleh peluh”.

Tidak lama kemudian Datuk Salleh datang menghampiri saya dan bersalaman sambil berguru dengan katanya,”Blogger,apa khabar. Bloggerpun ikut buat kerjakah?.”Lalu saya menjawap,” Ini kerja baik Tok”.Datuk Salleh kemudian menghampiri Awadnir Matanggal yang berkerja keras menceduk tanah yang mendap didalam parit.

“Datuk, lihatlah parit ini penuh dengan sampah.” Kata Awadnir sambil menunjuk timbunan bekas makanan dan gelas plastik di dalam parit.

“Sepatutnya pihak Majlis Daerah selalulah memantau keadaan dan kebersihan parit ini.”Komen Datuk Salleh.

“Amin,Tolong ambil gambar,” pinta Awadnir. Lalu sayapun mengambil gambarnya yang sedang berkerja Lalu Datuk salleh berkata separuh bergurau ,”Ambil gambar Timbalan tu, siarkan dalam Face Book.”

Program Juara Rakyat Peringkat Kota Belud dilihat mencapai matlamatnya seperti yang dirancangkan oleh pihak penganjur. Orang ramai yang hadir memberi komen bahawa mereka berpuas hati menghadiri program ini kerana memperolehi banyak maklumat daripada kaunter-kaunter pameran dan kaunter pendaftaran ahli UMNO. Orang ramai juga berpendapat bahawa yang paling penting sekali ialah kesempatan yang terbuka untuk menjalinkan rasa muhibah serta rasa kemesraan antara satu sama lain terutama dengan para pegawai kerajaan dan juga pemimpin.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP