ROTARY INTERNATIONAL MENOLONG SELURUH SEJAGAT

Thursday, January 28, 2010




KOTA BELUD: Pertubuhan Rotary International bukan pertubuhan keugamaan, bukan juga perkauman dan tidak memihak kemana-mana penganut fahaman politik.

Malah Pertubuhan itu khususnya, memberi tenaga untuk menolong menusia seluruh sejagat umpamanya di Haiti , Pakistan, Afghanistan, Negeria dan Noth South India , kata Rotary International District Governor ,Brunei, Malaysia danl Singapore Datuk Haji Mohd Latip Bin Sarrugi.

“Sekarang ini kita memerangi polio yang tinggal satu persent sahaja, bersama dengan United Nation dan UNISCO,kerana ahli-ahli Rotary berada dimana-mana, kami tidak memerlukan bayaran apabila melakukan sesuatu,”

“ Oleh kerana itu kita memahami keadaan ini dan sentiasa berusaha untuk persefahaman dan kedamaian dunia sejagat,” beliau berkata demikian selepas bersama rombongannya meninjau beberapa perkembangan projek yang dibayai oleh Rotary International di kampong Ambong di sini pada Kahmis.

Rombongan yang ditemani oleh Presiden Persatuan SAMA Sabah (PSS). Haji Abdullah Sibil turut meninjau bekalan Paip Griviti yang berharga RM 40,000 dan sumbangan Perpustakaan Desa di kampong berkenaan.

Latip berkata sumber yang dipanggi ‘maxing’ dapat menyatupadukan usaha tenaga dan wang ringgit daripada negeri-negeri lain yang memberi kita dana dan mereka yang sentiasa mengeluarkan wang yang dipungut daripada ahli-ahli. Manakala Rotary Internatioal akan menambah sebanyak separuh apa yang diperolehi termasuk Malaysia.

Menyentuh megenai budaya Latip berkata Malaysia terdiri daripada berbilang bangsa dan agama di mana daerahnya juga termasuk Singpore terdapat bangsa Melayu, Cina dan India yang mempunyai persefahaman bersama dan saling menghormati perbezaan yang ada.

Rombongan itu dijamu dengan hidangan tradisi kaum Sama di kampong Kumpang Linau dan seterusnya diberi peluang menuggang kuda Kota Belud dengan percuma.

“ Difahamkan Rotary International akan menyalurkan bantuan bencana banjir di daerah Kota Marudu sebanyak RM 18,000 dan majlis penyerahan wang itu akan diserahkan oleh Presiden Rotary Club Of Luyang Chong Vun Then pada Ahad ini

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP