Banjir : Antara Kesedihan Rakyat Dan Duka ADUN Tempasok

Tuesday, January 19, 2010




“ Keadaan banjir di sabah bertambah buruk apabila bilangan mangsa yang dipindahkan setakat ini mencecah kira-kira 3,353 orang berbanding 2,794 orang yang direkodkan kelamarin.Pertambahan sebanyak 559 mangsa itu melibatkan enam daerah iaitu Kota Marudu, Kota Belud, Pitas,, Telupid, Beluran dan Kinabatangan.”

Laporan ini telah dipetik dari akhbar New sabah Times yang bertarikh 19 Januari 2010 menunjukkan bahawa bencana banjir bukan hanya berlaku di daerah Kota Belud tetapi hampir di seluruh kawasan di negeri Sabah.

Ahli Dewan Undangan N 6 Tempasuk, Datuk Musbah amat berdukacita melihat penderitaan rakyat Tempasuk yang dilanda banjir . Rasa simpatinya dijahirkan dengan membuka penempatan semantara banjir iaitu di S.K Taun Gusi dan di Dewan Tun Said kota Belud bersama-sama pemimpin ADUN Usukan, ahli Parlimen dan agensi-agensi kerajaan yang lain.

Sebagai wakil rakyat di kawasan ini, beliau amat merasa sedih melihat kerosakan dan kebinasaan tanam-tanaman, kehilangan binatang ternakan , kerosakan harta-benda dan sebagainya akibat bencana banjir ini.

Fenomena alam yang mengakibat banjir ini pernah berlaku juga dalam tahun 1962 yang dikatakan banjir besar telah melanda seluruh kawasan Tempasok ketika pemerintahan kerajaan British. Pada masa itu, penderitaan rakyat tidak sesiapa yang memperdulikan. Kehilangan nyawa, keroskan tanam –tanaman dan kerosakan harta benda tidak diambil peduli apa lagi soal-soal keselamatan dan kebajikan rakyat.

Tapi kini, kerajaan Barisan Nasional amat perihati menilai dan meneliti rintihan dan permaslahan rakyat. Para pemimpin rakyat di tiga kawsan iaitu ADUN Tempasok, Usukan, Kadamain dan Ahli Perlimen begitu perihatin dengan masalah-masalah rakyat dengan melaksanakan berbagai projek-projek pembagunan di kawasan masing-masing.
Demikian juga di kawasan Tempasok,wakil rakyatnya banyak mempelajari dari kesilapan yang dahulu. Rakyat kini semakin matang dari soal-soal politik , apa yang rakyat mahukan sekarang ialah kemampunan para pemimpin merangka dan merancang pembangunan yang boleh meningkatkan pendapatan dan ekonomi mereka.

Para pemimpin mahu tidak mahu, kini terpaksa turun padang meninjau dan melihat sendiri rintihan rakyat akibat kemusnahan bencana banjir ini. Menyadari akan hakikat ini, Datuk Musbah meredah hujan dan air banjir, melihat lebih dekat kesangsaraan dan kesedihan rakyat akibat kerosakan tanaman padi yang mereka usahakan.

Barangkali jauh dilubuk hati para petani sudah mengcongak- congak berapa keuntungan yang mereka perolehi dari hasil tuaian padi pada musim ini? Tapi kini semuanya telah musnah dan binasa apa bila bencana alam tidak diundang ini melanda tanaman mereka.

Datuk Musbah juga turut sama merasa kesedihan rakyat Tempasok menghadapi musibah banjir ini. Denyut nadi rakyat menghadapi masalah akibat bencana alam ini perlu di kongsi bersama hingga keakar umbi. Iitulah prinsip dan pegangan beliau kearah memenangi dan menjuarai hati rakyat Tempasok.

Di dearah Kota Belud telah merekodkan seramai 333 orang mangsa banjir, ditempatkan di pusat pemindahan semantara .Menurut Pegawai Kanan Bomba Kota Belud, Dominus Sading antara kampong terlibat dihantar di pusat pemindahan banjir ialah dari Kg. Lebak Moyo, Pangkalan Abai, Gunding, Dongoi, Lingkodon, Kota Buangan dan Sambirai.
Banjir yang melanda daerah Kota Belud ini mendatangan banyak kerosakan dan kerugian kepada rakyat dan kerajaan. Setakat ini taksiran dan anggaran kerugian belum dipastikan.

Walau bagai manapun rakyat Kota Belud khususnya di Tempasuk akur dan redha dengan ketentuan Ilahi. Pihak kerajaan BN setiasa perihatin dan bertanggunjawap menghulurkan bantuan sekadar termampu untuk meringankan penderitaan dan kesusahan mereka.Kesedihan rakyat adalah derita ADUN Tempasuk juga.

2 comments:

Suara Rakyat January 19, 2010 at 5:40 PM  

ikuti blog saya paparan dikala dilanggar banjir kilat

Mohd Amini January 19, 2010 at 7:22 PM  

Salam,terima kasih atas jemputan itu.Saya telahpun melayarinya dan satu paparan menarik tetang bencana bajir di daerah ini.

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP