PRU KE 13 PALING SENGIT

Monday, April 22, 2013



Pada 20 April 2013, merupakan tarikh penamaan calon PRU ke 13. Tarikh ini, sekian lama ditunggu oleh seluruh rakyat Malaysia kerana hari ini nama-nama calon yang bertanding dalam PRU ke 13 dapat diketahuai. Hari ini juga dianggap oleh pemerhati politik sebagai satu keputusan muktamad kepada analisis calon yang mereka buat selama ini. Hari ini terjawablah segala teka-teki, siapa bakal tercalon mewakili parti kerajaan dan siapa nama calon dari pihak pembangkang yang berentap dalam persaingan memenangi hari rakyat dalam pilihan raya ini.

Dewan Undangan Tempasuk (DUN) N 6, menepati ramalan pemerhati politik, di mana Datuk Musbah Hj Jamli terplilih sekali lagi sebagai calon Barisan Nasional PRU ke 13. Pemerhati politik menganggap Datuk Musabah seorang pemimpin yang sentiasa mengabdikan dirinya kepada rakyat sepanjang tempoh lima tahun sebagai wakil rakyat. Beliau begitu perihatin tehadap masalah rakyat di kawasannya dengan membawa transformasi pembangunan seperti menaik taraf pelbagai infrastruktur, pembangunan sosio ekonomi dan juga agropolitan di daerah Kota Belud.

Ahli Parlimen Kota Belud Dato’ Haji Abdul Rahman Bin Datuk Haji Dahlan turut dikekalkan calon Barisan Nasional (BN), Parlimen 169, Kota Belud, jumlah pengundi berdatar dengan SPR- 51,467.. Dalam penamaan calon PRU ke 13 pada 20 April lalu, beliau ditentang oleh empat calon lain iaitu Isnaraissah Munirah Bt Majilis @ Fakhraudy (PKR), Jalumin Bayogoh (Star), Lamsil Amidsor (BEBAS) dan Kanul Gidol (BEBAS).

Kawasan Dewan Undangan Kadamaian (ADUN) N 7, jumlah pengundi 15,903 itu, calon Barisan Nasional, Timbon @ Herbert B Lagadan masih kekal calon. PRU ke 13 ini, beliau ditandingi oleh Ukoh @ Jeremy B Malajad (PKR), Rubbin Guribah (STAR), dan Peter Marajin (SAPP).

Bagi kawasan Usukan jumlah pengundi teramai di daerah Kota Belud 18,698. Datuk Md Salleh Md Said calon baru mengantikan Datuk Japlin Akim, penyadang ADUN N8 PRU ke 12 (2008).Beliau ditandingi oleh dua calon, Bakhruddin Ismail (STAR), Mustapha @ Mohd Yunus Sakmad (PKR).

Pilihan raya ke 13 , dikatakan tersegit kerana ramai calon dari parti-parti lain dan juga calon Bebas yang bertanding. Parti Pakatan Rakyat dilihat oleh pemerhati politik boleh mengugat kekuatan parti Barisan Nasional. Perdana Menteri Najib Tun Abdul Razak, begitu yakin Barisan Nasional memerintah kembali selepas PRU ke 13. Ini merupakan petanda baik yang rakyat masih lagi memberi mandat besar kepada beliau dan Barisan Nasional menang dalam pilihan raya tahun ini. Satu pernyataan menarik untuk dianlisis dan lihat bersama, siapakah juara rakyat di atas tiga DUN dan satu Parlimen di daerah Kota Belud.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP