CHUA SOI LEK : ANTARA KONSPIRASI POLITIK DAN ISU VIDEO SEKS

Monday, March 29, 2010





Datuk Seri Dr Chua Soi Lek merupakan seorang pemimpin politik yang masih berpengaruh dalam parti MCA ini terbukiti dengan kemenangannya sebagai Presiden parti tersebut dalam sidang mesyuarat pemilihan diadakan 28 Mac baru-baru ini. Walaupun berdepan dengan isu skandal video seks, namun ini tidak menjejaskan kewibawaannya sebagai pemimpin kaum cina di negara ini malah popularitinya semangkin terserlah dimana beliau telah berjaya memenangi jawatan ter sebut dengan memperolihi sebanyak 901 undi dengan menewaskan pencabar terdekatnya iaitu Tan Sri Ong Ka Ting,833 undi dan Datuk Seri Ong Tee Keat, 578 undi dengan majoriti 68 undi sahaja.

Krisma kepimpinan Chau Soi Lek telah tercalar tahun Ogos 2007 dengan isu panas skandal vedio seks ini tersebar luas bukan sahaja di negara ini malah diseluruh dunia. Walaupun isu moral ini begitu merunsing beliau dapat menghadapinya dengan penuh ketenangan dan penuh tanggunjawab . Dengan sikap berani Chua Soi Lek telah membuat kenyataan akhbar yang mengemparkan rakyat Malaysia pada masa itu yang mengatakan bahawa beliaulah lelaki dalam vedio seks tersebut.

Implikasi daripada kenyataan terbuka tersebut beliau telah kehilangan jawatan dalam Kabinet Kerajaan Pusat iaitu sebagai Menteri Kesihatan dan jawatan dalam parti Naib Presiden MCA pada 2 Januari 2008 . Penganalisis politik melihat senario ini amat menarik dan langkah Chua Sol Lek melepas jawatan penting itu begitu mudah dan penuh kerelaan.

Dalam kenyataan akhbar yang telah dibuatnya terhadap isu pengedaran vedio Seks tersebut bahawa beliau telah meyifatkan apa yang berlaku ini telah dirancang dan dia menjadi mangsa kospirasi politik yang dilakukan oleh musuh-musuh politiknya. Barangkali belajar dari kesilpan ini, beliau terus bangikt dari kejatuhan ini dan cuba meyakinkan penyokong-penyokongnya bahawa isu skandal tersebut tidak penting, tetapi yang paling mustahak ialah perkhidamatannya kepada rakyat Malaysia secara keseluruhan dan memperjuangkan hak-hak masyarakat tionghua menerusi parti MCA di negara ini berkesinambungan.

Apapun ranjau politik yang dihadapi oleh bekas Menteri Kesihatan Malaysia ini, namun hari ini beliau telah membuktikan kepada masyarakat terutamanya keturunan Cina di negara ini bahawa kepimpinannya masih lagi diperlukan dan masih mendapat sokongan.Semoga Datuk Seri Dr Chua Soi Lek akan membawa satu bentuk kepimpinan berdaya saing dan berintegriti kearah menyatupadukan kaum cina di negara ini. Perpaduan dan kesepakatan ini amat diharapkan untuk mempastikan kemanangan BN dalam pilihan raya ke 13 nanti.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP