LAWATAN AHLI PERLIMEN KE KG TENGKURUS

Wednesday, March 17, 2010






Lawatan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Datuk Dahlan ke Kampong Tengkurus, Kota Belud cukup bermakna dan member sinar harapan kepada penduduk sekitar supaya membawa permasalahan rakyat di kawasan ini kepada pengetahuan kerajaan pusat.

Bukanlah mudah mengajak seorang pemimpin turun padang melihat dan merasai sendiri bagai mana keadaan kehidupan masyarakat yang jauh di pendalaman.Tetapi bagi Datuk Rahman ajakan seperti ini amat dialu-alukan olehnya kerana program seperti ini adalah sebahagian tugas Ahli Parlimen yang dipilih rakyat Seperti mana kita sedia maklum bahawa kawasan luar bandar adalah sebuah kawasan yang masih lagi ketinggalan dari segi kemudah asas dan prasarana lain.

Masalah utama di kampong Tengkurus ini ialah jalan raya yang belum lagi di aspal dan keadaan ini telah dilihat sendiri oleh Datuk Abdul Rahman semasa lawatannya ke kampong tersebut baru-baru ini. Masalah jalan raya di kampong ini telah lama di kemukakan oleh Awadnir Matanggal kepada pihak kerajaan namun hingga ke hari ini jalan raya tersebut belum lagi diberi peruntukan oleh kerajaan pusat.

Berdasarkan maklumat Awadnir Matanggal Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kota Belud, sejauh 7 kilometer jalan raya di kampung tersebut belum lagi di naik taraf dan belem diaspal.Beliau telah membuat permohonan menaik taraf jalan raya tersebut semenjak kerajaan USNO, Berjaya dan PBS memerintah negeri Sabah.

Saudara Awadnir mempunyai keyakinan besar kepada kerajaan kerajaan BN Sabah di bawah kepimpinan Datuk Seri Musa Haji Aman yang dilihat begitu komited memberi keutamaan ke atas projek-projek luar bandar. Pada masa ini kerajaan BN telahpun melulusakan peruntuk bagi membina satu jambatan konkrit yang baru bagi menggantikan jambatan lama menghubung kampong Tengurus dimana menelan belanja berjuta-juta ringgit.

Awadnir juga memuji kepimpinan Ahli Parlimen Kota Belud ini yang begitu bersungguh-sungguh megotakan janji-janjinya semasa pilihan raya ke 12 tahun 2008 lalu. Dalam tempoh tiga tahun memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen , Datuk Rahman telah berjaya memacu pembangunan di daerah Kota Belud degan peruntukan kerjaaan pusat yang bernilai berjuta-juta ringgit untuk membiayai pelbagai projek terutama sekali perojek infrastruktur. Semasa lawatan Datuk Abdul Rahman di kampong itu, beliau telah memberi jaminan bahawa masalah jalan raya di daerah ini khusunya di kampong Tengkurus akan dibawa untuk perhatian kerajaan pusat dan seterusnya mendapatkan peruntukan membaiki dan mengaspal jalan raya ini secepat mungkin.

Program lawatan Ahli Parlimen yang disertai oleh krew daripada TV 1 Kuala Lumpur telah memberi satu dimensi baru kepada kampong Tengkurus dari segi pelacongan.Menurut Datuk Rahman,sungai yang bersih dan ikan air tawar yang banyak merupakan aset penting di kampong ini yang boleh dieksploitasikan sebagai daya penarik kepada pelancong tempatan dan luar negara daerah Kota Belud.

Pihak RTM TV 1 akan mempromosi keindahan dan pontensi Sungai Tengkurus sebagai salah satu distinasi pelacongan menarik yang terdapat di daerah Kota Belud dan akan disiarkan dalam rancangan Program Lawatan Ahli Parlimen Kota Belud,Sabah.

Budaya ‘Bombon Ikan’ di kampong ini yang diamalkan oleh masyarakat kampong juga boleh dijadikan satu perayaan tahunan di kampong Tengkurus dan perlu diwar-warkan atau disuerhebohkan diluar daerah Kota Belud. Hasil-hasil kraftangan penduduk tempatan, makanan trdisional, hasil-hasil pertanian dan persembahan kebudayaan adalah prodak-prodak yang boleh dikomesialkan kepada para pelancong yang berkunjung ke daerah ini.

Datuk Rahman juga telah menyempurnakan lawatan ini dengan sesi pembahagian pek beras kepada penduduk kampung miskin tegar.Ini adalah sebagai tanda keperhatinan beliau dan juga tanda penghargaan beliau kepada penduduk kampong Tengurus ini yang begitu mesra meyambutnya sebagai tetamu. Hidangan masakan ikan air tawar dan sop ikan 'gorob'dan'sarawi' oleh penduduk kampong, sungguh meyelerakan rombongan krew RTM TV 1 dari Kuala Lumpur.Kelazatan isi ikan sungai yang di bakar oleh penduduk kampong secara gotong-royong dan dicecah dengan lada padi serta perhan air limau begitu enak dimakan dan menyelerakan .

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP