Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Perisai Negara dan Rakyat

Sunday, August 2, 2009

Oleh ; Mohd Amini Abdulah


Sebut sahaja Akta Keseamatan Dalam Negeri (ISA) masyarakat merasa gerun mendengarnya.Kegerunan ini lahir disebabakan bidang kuasa terangkum dalam akta in begitu luas sehingga seseorang boleh ditangkap di mana-mana sahaja tanaktapa bicara.

Apabila seseorang itu sudah ditangkap, barulah dia sedar dan insaf di mana kesalahan yang dilakukan oleh suspek telah direkod secara terperinci bukan dalam tempoh sehari dua, tetapi gerak laku, aktiviti-aktivitinya yang bercanggah dengan undang-undang negara dan kegiatan-kegiatan politiknya yang dibuat bertahun-tahun lamanya telah disimpan dan dikemaskinikan oleh pihak berkuasa.

Justeru itu, suspek tak boleh lah mencaci dan mencerca pihak berkuasa sebagai “anjing kerajaan”, ini adalah kerana segala rekod telah cukup lengkap dan sempurna untuk menangkap si pulan itu secara tiba-tiba dan mengejut tanpa disedari atau dimaklumkan terlebih dahulu kepada suspek.Tangkapan yang diakukan oleh pihak berkuasa ini disifatkan oleh aktivis-aktivis masyarakat yang tidak berpuas hati dengan dasar-dasar negara dan undang-undang negera sebagai satu akta yang menganayai dan menyekat kebebebesan rakyat untuk bersuara atau dengan perkataan lain “berdemontrasi” di jalan.

Siapakah yang harus dipersalahkan?Kerajaan yang telah di pilih oleh rakyat melalui proses demokrasi menerusi pilihanraya menjadi tanggungjawab yang amat berat menjaga keamanan dan kesetabilan negara.Di sini dapat lihat, kepentingan Akta Keselamatan Dalam Negeri ini dikekalkan dan dipertahankan sebagai perisai atau kekebalan pentadbiran kerajaan darpada diperlekehkan oleh para aktivis pelampau yang suka melihat negara ini dalam keadaan kacau bilau.

3 comments:

Unknown August 2, 2009 at 5:46 AM  

salam sdra, Tahniah atas paparan ini. beri sedikit contoh untuk memperkuatkan hujah saudara kenapa ISA perlu dipertahankan. Sedangkan kerajaan USA juga menguatkuasakan ISA untuk menangkap suspect "terrorist" tanpa bicara selepas peristiwa 9/11. semua banduan dalam penjara Guatanamo di Cuba belum pernah dibicarakan.

Maruf Ismail August 2, 2009 at 7:41 AM  

Paparan yg menarik..
ISA ni sebenarnya penting..Ia tak wajar dimansuhkan..Namun ia perlu dikaju semula..T.Q

Ajin b. Gagah August 3, 2009 at 6:13 AM  

Sdra Abd Gawis,
Pada pendapat saya demo yang berlaku baru-baru ini tidak lah 'justified'.
However, apa yang terjadi agak menyedihkan juga. Banyak perkara yang berkait dengan keganasan pehak polis telah berlaku.

Sebagai langkah pertama, apa yang perlu ia lah, ISA perlu dikemas-kini kan sealiran dengan keadaan. Namun di mansuh atau pun dihapus sama sekali ada lah tidak releven.

Maseh ada lagi hal sensitif lagi sulit yang tidak mudah di tangani dengan setakat menggunakan perlembagaan atau pun akta polis.

Kes saperti tindakan subversive dari luar dan dalam, ideologi komunisma dsn, maseh lagi mengancam negara kita masa ini.

Negara yang mengamalkan konsep demokrasi klas satu saperti USA dan British pun masing-masing maseh menggunakan akta keselamatan negara mereka sama saperti ISA di negara kita.

So, dalam hal yang begini serius, kita kena bertindak lebih matang sebelum melakukan sesuatu yang merugikan masa depan rakyat,agama dan negara kita.

Untuk rekod, sebenar nya USA dan Britain telah menerima pakai konsep ISA setelah berlaku nya incident 9/11. Makna nya, mereka belajar dari Malaysia.

Justru itu, mereka telah mengkaji semula sistem keselamatan negara mereka yang selama ini tidak ada akta atau pun enactment yang boleh menahan sesorang untuk di persoalkan tanpa pehak guaman.

Kerana selama ini mereka telah di kongkongkan oleh istillah "seseorang tu tak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah". selaras dengan lunas Demokrasi mereka. Then apa jadi?

Pernah di pertikaikan oleh bloggers yang menekankan sama ada ISA ini berpandukan denga fatwa Islam.
Rasa nya dalam hal ini, kerajaan Malaysia telah menghalusi akta tersebut, selari dengan fatwa yang berpatutan. Terlalu komplek untuk di bincang di sini.

Namun, cuba kita fikirkan bersama negara Islam mana yang tidak mengamalkan perundangan dan perlembagaan yang berbentuk ISA?
Saudi Arabia? Turkey? Syria? Iran? Libya?

ISA sangat perlu untuk membentras aktiviti, berupa ideologi yang mungkin di tanamkan oleh individu-individu dari Negara jiran kita; yang merasakan bahawa kerajaan mereka lebih baik dan berhak untuk memerentah negeri kita? mana lah tahu kan? Dalam keadaan 'global warming' ini apa boleh jadi.

Atau lebih dekat lagi, kalau ada nya elemen yang menghidupkan kembali doctrine komunisma dengan menggunakan sebaran halus berupa 'smart strategy assisted by underground intelligence move'.

Hal ini selalu nya hanya di kendalikan oleh beberapa orang dalam dan luar negeri yang kaya Raya dan profesional yang di latih dan di didik khas untuk perkara ini.

So sekali lagi saya ulang persoalan; setakat menggunakan konsep "seseorang tu tak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah" cukup untuk menghalang pergerakan saperti ini kah? Apa lagi bila memikirkan kita di Malaysia ini terdiri dari kaum yang berbilang bangsa?

Fikir-fikirkan lah dan dengan salam, semuga success selalu. Teruskan menulis

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP